Domena internetowa – jak wybrać najlepszą?

W okresie ostatnich 20 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.

Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest stosowna do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Firmy o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, elblag.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .ua (Ukraina) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są także rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .blog, .gov.

Odpowiednio rozważ także nazwę główną domeny

O wiele więcej planowania zabierze z pewnością selekcja nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, warto wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo sporów prawnych z konkurencją.